Tillverkningsnr 478 Traktorbåt typ 1 Prejaren 2

Lidwall & Söner AB levererade denna traktorbåt till Klarälvens Flottningsförening i Råda den 13 maj 1961. Längd 5,3 m. Bredd 2,6 m. Byggd i 6 mm plåt. Originalmaskinen var en Bolinder Munktell 1113 på 42,5 hkr. Båten hade rakstäv, inget schaktblad men var utrustad med bogserkrok. Båten finns idag hos Flottningsmuseet i Dyvelsten, motorn urlyft.

 

Helena med sitt verk Foto red 2015 05 30

Det var en gång en traktorbåt. Dubblingen i vattenlinjen fanns med redan 1965. Foto Bernt Fogelberg 1965 Foto SSHM:s arkiv.

Tre KKF båtar under försäljning i Råda. Prejaren 32 nuvarande Prejaren 2, Prejaren 30 nr 550 och Varparen 22 nr 274. Foto Håkan Larsson runt 1992

Flottningsmuseet i Dyvelsten foto Red 2011 07 07

Dyvelsten på 1980- talet Foto Bengt Sandinge.

 

Båten var utan motor då bilden togs Foto Bengt Sandinge.

 

Flottningsmuseet i Dyvelsten foto Red 2011 07 07

Flottningsmuseet i Dyvelsten foto Red 2011 07 07

Inuti en traktorbåt. foto red 2014 09 14

Där låg alltså detta unika flytetyg. Utan motor och försmädligt nära Klarälven där historien med traktorbåtarna en gång började. Tills 2015 då Helena Lundgren Landin som håller i tåtarna på Dyvelstens Flottningsmuseum drog på sig overallen och hårdhandskarna och började renovera!

Här följer Helenas egna bilder från slitet som vi snott från Facebook:

Obekvämt, tålamodsprövande men underbart kul enligt uppgift. Foto Helena Lundgren Landin våren 2015

Färg av! Foto Helena Lundgren Landin våren 2015

Färg på! Foto Helena Lundgren Landin våren 2015

 

Tåthållare Helena och Tekninkansvarig Ronny Eriksson förevisar stolt sina framgångar för redaktionen som gjorde en flygande inspektion. Foto red 2015 05 30

 

Redaktionen på Värmlandsturné i juni 2015 besökte Flottningsmuseet, som alltid har mycket att erbjuda. Vi imponerades över jobbet med Prejaren och fick också närkontakt med maskinen. Den var urlyft men fanns inne i verkstaden. Enligt en person som var med och lyfte ur motorn så ska den vara i bra skick maskinellt. El- och bränsleanslutningar är demonterade, men det ska gå att få ordning på. Förhoppningsvis ska det gå att provköra den vad det lider, berättar Ronny Eriksson
Ett kvarstående intryck var storleken på denna 3-cylindriga 42,5-hästare. Rejäla doningar rakt igenom!

Motorn på pall i verkstaden. Instrumentbrädan är kvar på sitt stativ. Robust hantverk!
Bara backslaget är ju i formatet Mindre sportstuga.
Foto Ronny Eriksson 2015 07 09

Huven grundligt målad och monterad. Foto Helena Lundgren Landin 2015 08 31

 

Ingen rast, ingen ro, arbetet år vidare, invärtes. Foto Helena Lundgren Landin 2015 08 31

 

Tillbaka