Tillverkningsnr 598 typ BB 18

 

Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till A/S Hommelviks Bruk i Norge den 22 april 1966. Företaget låg några km norr om Trondheim. Längd 8,00 m. Bredd 2,70 m. Bolinder Munktell-motor av typen 1113 på 43 hkr.  Bordläggningen utfördes i 6 mm plåt av fartygskvalitet. Totalvikt ca 5 ton. Nr 598 var den nionde av de moderna BV 18-båtarna som började produceras 1960 och som totalt byggdes i 13 exemplar fram till 1968. Båten var utrustad med lanternor redan från leverans. Då ytterst få  BB 18 båtar hade den finessen  har det hjälpt oss att identifiera båten på bilden. Inget är antecknat på baksidan av bilden mer är Hamnbåt och att den låg i mappen BV 15 - BV20 båtar i arkivet




Full fart framåt Foto från Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv



Provkörning våren 1966 full  fart framåt. Foto från Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv



Nedanför verkstaden. Foto från Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv

September 2014 Foto Jon Einar Holmen

 

Det är vår spanare på andra sidan kölen Staale Elverhoei som hittade denna båt på en norsk annonssida redan i september 2014. I ett e-brev skriver Staale

" Hei Anders. Bålstadverft, kjenner du til det? Synes skroget ser ut som en Lidwall. Hva tror du?"

Det stod i annonsen att båten var byggd i Sverige på Bålstavarvet. Redaktionen hade ingen kunskap om att detta varv skulle ha byggt små bogserare för timmerhantering och vi tyckte i början att båten inte kunde vara ett lidwallsbygge då vi inte kunde knyta den till någon norsk kund. Men Staale forskade vidare och tog kontakt med säljaren/ägaren Jon Einar Holmen. Det visade sig att han inte hade någon dokumentation om båten och att uppgiften om Bålstavarvet kom muntligen från den person Jon Einar köpte båten av. Efter att redaktionen fått dessa uppgifter - att uppgifter saknades - kom vi fram till att skrovet verkligen såg ut att vara ett Lidwallsbygge.

September  2014 Foto Jon Einar Holmen

Staal forskade vidare och kunde snart konstatera att " Hei igjen, En ting jeg reagerte på, er at selgeren opplyser at båten ble levert til Ranheim Papirfabrikk. Denne fabrikken lå noen kilometer nord for Trondheim. Og noen få kilometer nord for Ranheim igjen, er Hommelvik, hvor Lidwall nr. 598 ble levert. Må nok ringe selgeren, dette må jeg finne ut av . Mvh Ståle

September 2014 Foto Jon Einar Holmen

Ytterligare telefonsamtal med Jon Einar visade att båten hade en lite hytt från början och den mycket väl kan ha gått för just Hommelviks Bruk. Den senaste tiden båten var i arbete har den gått i det kustnära fisket. På bilden har den en ny hytt och fördäcket är höjt och inbyggt. Motorn är inte desamma idag som när båten byggdes och nu är den försedd med en ställbar propeller. Det skall finnas gamla bilder på båten som visar det äldre utseendet. Både Staale och redaktionen tror att vi träffat rätt och ytterligare en båt byggd för Norge är upphittad. Båten är inte längre till försäljning. Jon Einar avser att själv rusta båten. Kanske fick han lite ny inspiration i och med att Staale kunde ge honom historien om sin gamla båt.

Leveransdokumentet. Från Lidwallssidans arkiv.

 

September  2014 Foto Jon Einar Holmen

 

Tillbaks