Tillverkningsnr 651 typ Sjötraktor Georg nu Nisse

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna sjötraktor till Notnäs Ångsågs AB i Torsby den 10 Juli 1970. Längd 7,10 m. Bredd 3,00 m Originalmotorn var en MD 70 A på 100 hkr. Båten var försedd med hydrauliskt prejdon för timmerhantering och kölkylning av maskinen. Plåttjockleken var 8 -10 mm i skrovet. Stävarna och kölen tillverkades i 100 x 30 mm plattjärn. Spanten är notchade i dimensionen 60 x 12 mm. Beräknad vikt vid leverans 8,2 ton.
Sågen var tydligen så nöjd med sin första sjötraktor nr 609 Björn att de beställde ytterligare en. Denna gång fick båten namnet Georg.

Provkörningskommandot i Leksand kan testa skarpt i Överdalälvens timmer. Foto midsommartid 1970 från Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv

Nisse, liten bogserbåt med stort lass i Liljeholmsviken. I bakgrunden cementlastaren Östanvik. Foto o bildtext Kerstin Wilton maj 2009

Georg i full verksamhet vid sågverket i Notnäs. Delförstoring av ett foto taget av Sven Ottosson på 70- talet. Sjösorteringen vid sågen upphörde ca 1980 då hon senare såldes till dykare som arbetade med timmerbärgning på Frykensjöarna.

 

Ännu i mitten av 1980- talet då denna bild är tagen heter båten Georg. Platsen är Karlsborgsverken och båtens något ovanliga läge beror på att den just töms på vatten efter en neddragning. Eftersom det blev en fortsättning för båten säger vi bara att Georg hänger i. Foto från Börje Åströms samling

 

Från ett annat håll. Foto från Börje Åströms samling

Den 2009 11 15 fick vi bilder på Nisse ex Georg av Peter Fridh. Han skriver i ett e-mail;

Hej

Båten Nisse är byggd 1970 av Lidwalls i Leksand  och har tillverknings nr 651 Båten köptes från Mälarvarvet 2003 av Mats Wåhlin, Stockholm. Han äger fortfarande båten som nu är till salu. Båtens hemmahamn är Främnäsviken. Båten byggdes om hösten 2003 / våren 2004 i Lidköping av mig, Peter Fridh och Tommy Möller.

Ändringar som gjordes var: ny hytt med inre och yttre styrplats, Ny navigationsutrustning av fabrikat Furuno, Ny mast med arbetsbelysning för och akter ut samt en juiceblandare monterades , förhöjning av däck samt fastsvetsning av detta , prejdonen togs bort och hålen svetsades igen så skrovet blev intakt , bogpropeller ,steglös ,hydraulisk på 22,5 hk monterades , hydraultank samt hydrauluttag i för och akter monterades , spridare provtrycktes, nytt avgassystem samt blästring och målning av hela skrovet , hydraulmotor monterades på motorn.

2006. förlängdes båten c:a 0,7 m och en hydraulisk steglöst styrd sidoförskjutnings propeller monterades i aktern.

2009. Målning av skrov , motor renovering bestående av renoverade toppar å spridare , allmän uppfräschning av hytt.

 

Båten var i slutet av 2009 utbjuden till försäljning.


Den 1 oktober 2003 gick red. förbi Mälarvarvet på Långholmen i Stockholm, såg denna lilla Lidwallsbåt och fotograferade. Den 2009-11-15 kom bilder på Nisse ex Georg från Peter Fridh och då skannade vi in denna papperskopia

 

Nedan följer nytagna bilder på Nisse som ägaren sänt oss via e-post. Det är mycket som hänt med båten sedan bilden ovan togs. Idag är Nisse att betrakta som en modern arbetsbåt.

    

Styrplatsen inne och maskinrummet

Båten har numera dubbla styrplatser.

..

Alla bilder Peter Fridh.

Nissa drar pråm mot Hammarbyslussen 2009 05 05. Fler bogserbåtsbilder mm. finns på Kerstins hemsida

Foto Kerstin Wilton 2009 05 05

Foto Kerstin Wilton 2009 05 05

Foto Kerstin Wilton 2009 05 05

På väg under Liljeholmsbron. Foto Kerstin Wilton 2009 05 05
Fler bogserbåtsbilder mm. finns på
Kerstins hemsida

Nisse såldes någon gång under 2009 och kom att åter ställa kursen norrut. Om detta visste red intet fören båten 2016 dyker upp med fina bilder i gruppen Lidwallsbåtar på Facebook. Det är Jörgen Espwall som hittat igen båten. Den är arbetsbåt på fiskodlingen i Vattudalen. Så kul att se en Lidwallsbåt i yrkesmässig fart.

Ytterligare en uppdatering från Vattudalens Fisk AB inkom i mars 2019. Patrik Jönsson meddelade att man ropat in Hamnbogseraren LYKTAN nr 602 att brukas vid verksamheten i Storsjön. Så är det ofta med Lidwallsbåtar, de smakar mer, man behöver en till!

Foto Jörgen Espwall 2016 10 01

Foto Jörgen Espwall 2016 10 01

Foto Jörgen Espwall 2016 10 01

 

Tillbaks