Tillverkningsnr 794 typ snabbgående Tjänstebåt 720 senare Pilot 720

 


Lidwalls Verkstad AB levererade denna lotsbåt till Hudiksvalls lotsstation den 11 juli1980. Längd 11,50 m. Bredd 3,90 m. Vid leveransen var den utrustad med en Volvo Penta TAMD 120 B på 359 hkr. Båten upphandlades av Sjöfartsverket genom anbud och byggdes efter verkets ritningar. Båten var Lidwalls andra större aluminiumbygge på kort tid (efter nr 786), det största och det sista. Det kom även att bli den sista båten som byggdes under firmanamnet Lidwalls Verkstads AB. Kort efter leverans gick företaget i konkurs, mitt i sommarsemestern. Denna båt urholkade den pressade kassan ytterligare och blev spiken i kistan. Troligen hoppades företaget på att få bygga fler lotsbåtar av denna typ, man hade i ett första skede lämnat anbud på två likadana båtar. Bara en beställdes, den blev dyrare att bygga än vad som var budgeterat, sen var det över. De nya ägarna till den konkursade verksamheten, Leksands Mekaniska Verkstads AB avhöll sig klokt nog ifrån dylika högriskprojekt. Faktauppgifter ovan från Lars Jönses, Dalarnas Museum.





Dags igen för torrsättning och översyn. Foto Jess Reichstein 2017 09 20

Foto Jess Reichstein i Hals i Danmark september 2015

Pilot 720 SE i Trelleborg 2008-07-16 Foto: Patrik Nylin

Så här skrev Patrik Nylin i ett e-brev på nyåret 2010 då han tipsade oss om båten.

Hej Anders
Hoppas julen och nyåret har varit bra. Har fått en uppgift om att Sjöfartsverket kommer att sälja Pilot 720 SE nu i vår. Båten byggdes 1980 på Lidwalls som Tjb 720 och är idag stationerad i Trelleborg. Trelleborg kommer istället att få Pilot 735 SE från Helsingborg.
m.v.h Patrik Nylin


Som Patrik skrev så kommer Pilot 720 att säljas och den 2010 04 29 kom den ut till försäljning genom Djurgårdsvarvet. Vi mailade dem och fick omedelbart nytagna bilder från Trelleborg där hon nu finns. Tack för det Magnus Wadell. Vi publicerar även den rätt omfattande specen på båten i form av Djurgårdsvarvets annons text efter bilderna.

 

Foto Magnus Wadell.

Maskinrummet foto Magnus Wadell.

Akterdäck foto Magnus Wadell.

Lotslejdaren och styrhytten foto Magnus Wadell.

Förpiken foto Magnus Wadell.

Bryggan foto Magnus Wadell.

Djurgårdsvarvets annonstext kommer här nedan.

Byggår: 1980, Lidwalls Verkstads AB, Leksand. Byggnummer: 794. Båttyp: Lotsbåt. Byggmaterial: Aluminium. Under vattenlinjen är skrovtjockleken mellan 8 till 12 mm. Över vattenlinjen 5 mm samt 4 mm i skott, tankar, hytt och durkar. Propelleraxel och hjärtstock ø 60 mm. Största längd: 11,70 meter. (lvl 10,60 m). Största bredd: 3,90 meter. Djupgående: 1,10 meter. Deplacement: ca 10,0 ton. Tonnage: Ej uppmätt, <20 BT. Maskin: Scania DSI 14 48M23 U, 442 hkr, ny 1992. Twin-Disc MG-5111 med reducering 1.48:1. Extra 120 A generator på huvudmaskinen. Dubbla Racor bränslefilter. Inergen-släckning i maskinrummet med 50,5 liters flaskor. 
Marschfart: 14 - 15 knop, toppfart nära 19 knop. Bunker: Diesel – 2 x 500 liter. Utrustning: Cassen & Plath Iota magnetkompass, Richie Magtronic MS-100 digitalkompass, Tenfjord SPL 1 750 hydraulstyrning, Furuno FE-4300 ekolod, 2 x Shipmate RS 8000 VHFer, Zodiac kommunikationsradio, Furuno GP-50 Mark-3 GPS-navigator, Adveto Aecdis-2000 sjökortsprogram, Oceanide MK II VHF-pejl, Philips RC 228 radio, vindrutetorkare på de fem främre rutorna och intervalltorkare på de tre frontrutorna, Tenfjord roderindikator, 6-personers Viking 6DK+ livflotte, Variotron DC24-1250 S inverter 24V-220V som ger 1250 W, 220V-24V likriktare/batteriladdare, Victron Phoenix 24/16 batteriladdare som ger 16A, Cristec 24V/12A batteriladdare, Mascot 8862 omformare från 24V till 12V på 6A kontinuerlig drift, Callenberg Engineering lanterncentral, Bejab brandlarmscentral, Noak HS 260 250 W strålkastare. Elpatron och gångvärme från maskineriet ger vattenburen värme i hela båten. Disponering: Styrhytt med sittplatser för skeppare och navigatör samt tre passagerare och kartbord. Maskinrum med verkstadsbänk. Förrådsutrymme med två kojplatser för om maskinrummet. Akterdäck med dykplattform, dykstege och ankare, kättingbox och styrmaskin i akterpiken. Senast torrsatt 2009 då hon blev bottenmålad. Båten har inga certifikat och saknar mätbrev. Position: Trelleborg, Sverige.
Pris: Sjöfartsverket ber om bästa bud.


Båten såldes 2010 till Limfjord Pilot ApS i Hals i Danmark där den brukas som lotsbåt i just Limfjorden. Red fick kännedom om detta då ägaren mailade oss och frågade om ritningar på rodret. Frågan var föranledd av att båten tappat rodret i början av juli 2013. Någon bild på båten fick vi inte men väl en på tillverkningsskylten. Vi hänvisade till Dockstavarvet som hade ritningar på båten och de kunde snabbt bistå den danska ägaren.



 

Observera att på de sista byggena står längd och bredd måtten instansade i stället för typbeteckningen. Foto i Reds arkiv

Två är senare, i september 2015 får vi e-post från Jess Reichstein. Jess och Lars Viberg, som f.ö tog båten till Danmark 2010 är partners i Limfjord Pilot ApS. Motorn är genomgången och båten nymålad och man brukar dagligen båten vid lotsning av handelsfartyg till Aalborg. De förefaller mycket nöjd med den.

 

Foto Jess Reichstein i Hals i Danmark september 2015

Foto Jess Reichstein i Hals i Danmark september 2015


Skulle du till äventyrs irra bort dig i Limfjorden  så står Jess gärna till tjänst! Skulle du hitta i Limfjorden så händer det att han söker folk!

http://www.limfjordpilot.dk/


Tillbaks