Byggår: 1883 Tillverkare: Brodins Varv AB i Gävle Längd: 13,90 bredd: 2,90, djupgående: ca 1,00 Byggd som ångslup för personbefodran i Gävle till ca 1900. Ångmaskin från start. Därefter osäker maskinhistoria.
Historia. Båten trafikerade Testeboån mellan Gävle och Strömsbro, ägd av Strömsbrons Ångslups AB. Såldes för 6 000 kr till DFF runt 1916 via stora Kopparbergs Bergslags AB, då med en tändkulemotor, troligen av Avances fabrikat.Var troligen öppen med ett tak och försågs med varpspel. Båten gick på Färnebofjärden fram till slutet av 1950-talet då den flyttades uppströms Dalälven till Näs Bruk i By och bytte därmed plats med Gerdt. När båten däckades och fick den nuvarande styrhytten 1963 i samband med den ombyggnationen som gjordes på Övermo varv, installerades en Bolinder diesel på 35 hkr samt varpspel för 1000 m 12 mm vajer
När avvecklingsarbeterna med flottningen avslutades 1974 förvärvades båten av Erik Eriksson i Ovansiljan. Båten som är hemma i Sanda Mora är helt intakt sedan flottningstiden och borde enligt reds förmenande K-märkas.
Som ångslup i Gävle runt 1900 Foto från boken Gävels små ångbåtar
På Hovnäsfjärden Foto Erik Hag 1965 05 17
Vid Östa i flottningens slutskede Pilen och Ägir Foto Conny Grundin 1974
Under Bastubacksbron, Österdalälven, Mora Foto Red 1999
I Leksand foto red 2004
I Mora på kort tur med några spanare. Foto red 2005 07 30
På land i Sanda. Foto red 2008 06 11
Ägir uppvaktar Engelbrekt som firar 150 år där Österdalälven rinner ur Siljan Foto red 2016 08 20
Stor samling flottningsbåtar i Saxviken,Mora. Fr v. Ägir, Snapp Opp, Erik, Flottisten och Laxen, In mot land Sven och Majken.
Foto red 2017 07 31
I hemmahamnen i Sanda Foto Red 2020 06 15