Byggår: 1949 Tillverkare: DFF Övermo varv Längd: 8,50 bredd: 2,40 djupgående: 0,50 Motor original : Seffle typ 17 BFV 15 hkr
Historia. Pål byggdes på Övermo varv 1949. Helsvetsat skrov. 1964 byttes kulmotorn till en Bolinder Munktell BM 1052 på 23 hkr I slutet av 1960 talet var hon stationerad på Bysjön i Närsjö i Västerdalarna. I april 1971 såldes båten från DFF:s depå i Rämsön, som låg södra delen av Dalälven, till Sveriges Östra Skogsägare på Gotland för 13 000 kr. Båten såldes tillsammans med Axel . Båtarna skulle brukas för sjötimmerhanteringen i Slita hamn på Gotland. Timmret kom dels med bogserade timmerbuntar dels med Neptunbolagets stora tippbara pråmar Hera och Juno.
Jag har varit i kontakt med åtskilliga som personer som arbetat för Östra Skogsägarna på Gotland, bland andra Gösta Viksten och Börje Olsson-Vibble. De kommer ihåg de två andra DFF båtarna som såldes till Gotland - Axel och Olle- men de kommer inte ihåg något om Pål. Därför slutar spåren redan 1971 efter Pål på Gotland. Verksanheten i Slite höll bara på fram till 1975-76. Senare öden okända men en plåtbåt med överbyggnad som jag fotade i Visby hamn 2001 skulle kunna vara just Pål
Bilden tagen 1969 i Närsjö tillsammans med flotbåtarna Linghed och Rune, Foto Sven Olsson genom Ingvar Olsson
DFF:s båtar fraktades runt där de behövdes. Här Pelle i bakgrunden med Nisse, den äldre t.v. och Linghed till höger Bilden tagen 1967 i Närsjö Foto Sven Olsson genom Ingvar Olsson
Övermo varv. Untra Pål och Draggen Foto Red våren 1969