Namn  STURE nu TERESIA


Byggår 1959  Tillverkare  DFF Övermo varv  Längd 7,20 nu 8,60   bredd 2,20  djupgående 0,50  Motor Seffle typ S 15 BFV 10 hkr

 

Historia Tillverkningskostnaden var 13 600 kronor  Båten såldes till I.R.W. ingenjörs AB i Falun för 9 000 kr. Detta skedde 1973 01 30 Båten hade inköpts för att företaget hade fått i uppdrag att uppdatera reningsverket i Rättvik. Jag fick kontakt med företaget, men det tog ett bra tag innan de påminde sig om, att de hade ägt en liten varpbåt.

Men då berättades om förlisningen som hade skett utanför Rättviks reningsverk. Båten hade legat förtöjd med akter utåt från stranden  och var fastsatt i  den sjöledning som man höll på att lägga ut. Ledningen hade släppt vilket fått till följd att båten vattenfylldes i ett oväder under en helg och sjönk på 15 meter djup. Båten bärgades och sattes i stånd till stora kostnader. Sture var då utrustad med en 10 hkr seffle och den motorn blev inte sig själv igen efter detta.

Företagaren sa vidare att han hade en skäggig tändkulemotorkunnig person anställd som skeppare. Han trodde att detta utspelade sig någon gång mellan 1973 och 75. Han sade vidare att det inte fanns något namn på båten och han kom inte ihåg var han hade köpt den.


Med hjälp av dessa uppgifter gick det att identifiera båten. 1973 på hösten hade jag köpt Linghed och höll på och jobbade med den i Leksand vid Lisskullabåtarnas slip, då jag hörde ett typiskt dunkande från en tändkula i snögloppet ute på älven. Jag kände igen Mats, m/s Kapsyls legendariska skeppare, som kom körandes nedför älven med Sture
Denna scen utspelade sig i mitten av okt. 1973. Sture var helt öppen ,inte ens ett tak hade den. Den skulle till LIdwalls för vinterförvaing om jag inte minns fel. Jag hade antecknat denna händelse i en i liten bok i vilken jag skrev upp båtar som var i drift på Siljan. 30 år senare kunde jag  identifiera en liten varpbåt i Vika med hjälp av dessa uanteckningar.

Nuvarande ägaren berättade för mig, när jag återsåg båten, att den hade gått på entreprenad jobb i Siljan vid Rättvik.  Jag kommer också ihåg att båten som Mats körde i ledningsjobbet, låg uppkörd på badstranden i Rättvik vid något tillfälle under  sommaren 1973. Båten i Vikasjön / Strand är därmed identifierad och Sture är upphittat

Vid ett start försök av originalmotorn  började den rusa  och vevstaken gick av och krossade topplocket mm. Dåvarande ägaren rev ut den havererade Sefflen och satte in en Skandia kula men tröttnade på ljudet och satte in en 4 cyl Volvo Penta bensinmotor  som fortfarande sitter i STURE.  Den havererade Sefflen skänktes till Stigs dåvarande ägare då båda båtarna en tid fanns i Vika . Den motorn är nu renoverad  av undertecknad och går fint. Båten som nu heter Theresia är i gott skick och används mycket till fiske i Runn och Vikasjön. En redaktör på lokaradion har 2006 köpt båten. Det är den senaste uppgift vi har om denna båt.




Teresia ex Sture i Vika 2006 07 080 Foto Red



Teresia ex Sture i Vika 2006 07 080 Foto Red



Stures havererade orginalmotorn med tillverknings nr 8854 som inköptes av Red okt 2003. Många delar saknade efter haveriet men Carl Gösta Bruse och Mats Andersson hjälpte mig med de saknade delarna.



I april 04 kunde motorn åter startas för första gången på nästan 30 år.Väldigt roligt. Denna bild visar provkörning med kylvatten och nya kolvringar i juni 2008. Motorn såld 2016 och kommer att sitta i Lidwallsbåten nr 1

Tillbaka