Tillverkningsnr 123 typ BVV 10 hette Dellen 6 51 senare Lunken därefter Dellen 6


Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Iggesunds Bruk AB för Dellarnas Flottningsförening i Näsviken den 5 april 1951. Längd 7,00 m. Bredd 2,20 m. Båten byggdes 0,5 m längre än den vanliga typen av BVV- 10 båtarna och hade en Seffle tändkulemotor på 15 hkr typ S17 BF med motornummer 7283. Levererades med ett varpspel typ SM-10 utan vajer. Spelet var större än det som normalt fanns på BVV 10-båtarna. Vidare var båten försedd med skvättbord och ett 3,4 meter långt tak mellan spant 5 och 12. En annan avvikelse från de vanliga BVV-10 båtarna var att rodret låg under båten och inte fäst i akterspegeln. Det var ett sk. balansroder. Båten användes på Dellensjöarna i Hälsingland.

Efter att flottningen upphört kom båten till Hudiksvall. Ett brev från Hans Andersson kom i augusti 2014 i vår e-post låda. Han berättar vidare om båten.

Hej ! vill bara berätta att Lidwalls båt nr 123 har jag varit ägare till. Jag hittade båten när jag va liten grabb stående på pålar till en brygga utanför Bjärtrå i Kramfors Västernorrland. Jag var då 7-8 år och min farfar John Nilsson la ofta till där... när vi skulle fiska eller bara stanna till. Minns än idag att jag sa till farfar att den båten ska jag ta reda på när jag blir stor... Min farfar gick bort innan jag åter igen kom i kontakt med markägaren och fick ta över båten. Tyvärr så hann jag bygga hytten enbart, Blev sedan tvungen att sälja båten vilket var svårt då jag helst inte ville... idag något jag verkligen ångrar... Men det glädjer mig att Nya Ägaren tagit hand om den och även bevarat en del som jag som ung grabb byggt - trots mina bristande kunskaper och en hobbysvets så ser det okej ut även idag. Vore glad om ägaren ser detta och kan ta kontakt med mig

Mvh Hans Vild-Hasse Andersson

I början av 2000- talet fanns båten i trakten av Marma. Red. hade kontakt med dåvarande ägaren. Båten hade då en modern dieselmotor. Hon fick ny ägare runt 2002 och en 8 hkr Sefflemotor inköpes och monterades och provturer företogs på Dalälven.

2011-11-07 fick red ett e-brev från ägaren:  Hej! Jag vill bara tala om att jag äger BVV 10 nr 123 sedan 2001- 2002, och den går nu på Dalälven med en Seffle tändkula nr 9495 typ S14 BF.  Mvh  Göran Åström

Åren gick. Redaktionen hade då och då kontakt med Göran som lade ner mycket arbete på varpbåten. I maj 2025 flyttade Göran och Mariann Åström med åldens rätt in till staden och båten blev till salu. En snabb konsultation i Partrederiet Gudmundsson, Lidwall & Winter - som framgångsrikt hade återställt DFF båten Gösta - gav vid handen att de gärna kunde sätta tänderna i en till.  Något projekt behövdes till kommande vintersäsong. Kontakt och kontrakt upprättades och partrederiet blev den andra juni 2025 ägare till båten. Namnfrågan diskuterades livligt och som en hyllning till ursprunget beslutades enhälligt att båten skulle heta Dellen 6

 

Dellen 6  vid Norrboån föreställer just BVV 10 nr 123. Det är den enda Lidwallsbåten som såldes till Dellarans F.F. som hade 15 hkr motor och ett bredare varpspel. FotoArne Sundström 1963 09 30

Robert Ekstrand på Sjöhistoriska museets fotoarkiv i Stockholm hjälpte oss med  denna bild. På en delförstoring av bilden framgår att båten hade beteckningen D 6 51.I januari 2016 vet vi att detta står för Dellen 6  byggår 1951, Foto  SHMM:s fotoarkiv.

En bild från den sista flottningssäsongen  1965  Foto  Bernt Fogelberg1965 09 26i Sjöhistoriska museets arkiv, Stockholm

Lidwalls tillverkningskort Lidwallssidans arkiv

Tillverkningsskylten.  Foto Göran Åström

Troligen  BVV-10 nr 123 som drar det lilla flotet och flottarkojan under landrensningen av Dellen. Den som ror är Kalle Sallander, Sigge Hansson i mitten och Ingvar Fernström har haffat en massavedsbitmed sin flottningshake. Foto före 1966 genom Åke Nätterö från hemsidan Moviken.se

Det bästa är taget. Depån i Näsviken med BV 12 nr 224 D154  Foto Bernt Fogelberg 1966 09 08 i Sjöhistoriska museets arkiv, Stockholm


I gammal färgsättning på okänd plats och tid  FotoHans Anderssoni Lidwallssidans arkiv.


Insidan i fyndskick. FotoHans Anderssoni Lidwallssidans arkiv.

Påbörjad styrhytt. Foto okänd fotograf i Lidwallssidans arkiv

Bilder från reds arkiv. foto 2000 XX XX


Bilder från reds arkiv. foto 2000 XX XX

Byte av maskin. Ny tank monterad under akterdäcket Foto Göran Åström

Kulan provmonterad. Foto Göran Åström


Kulan inkopplad och provkörning på G. Foto Göran Åström

På väg till Dalälven för provtur Foto Göran Åström


Flott flytande. Foto Göran Åström

Motorn igång. Foto Göran Åström

Så där, ut på Dalälven! Foto Göran Åström

Nya partrederiet funderade på vilket utseende hon skulle få men namnet blev Dellen 6.
Foto red 2025 06 02

Motorn, en enligt uppgift pigg Seffle på 8 hkr skulle pusslas ihop men hamnade i kö bakom Gösta och Lotorp som midsommaren 2025 ännu inte var sjösatta och klara. Foto red  2025 06 02


Lidwallssidans hovtransportör - Tomberg Transport- körde och lyfte galant  och så var hon åter i Leksand 
Foto red 2025 06 18

Dellen 6 pryder det Lidwallska hemmanet till bybornas förtjusning. Foto red 2025 06 18


Så var Gösta klar sjösatt och väl utprovad och Lotorp såld till en Sefflemotorinnehavare varför det blev tid att börja med Dellen 6
Vi ville komma så nära originalet som möjligt var, därför gick hytten bort, Klicka på bilden och se hur det gick till.
Foto red 2025 09 03

Efter några kapskivor så började båten närma sig BVV 10-utseendet igen. Foto red 2025 09 03

Motorn redo för provkörning efter att pusslet blivit klart. Ca 150 bitar. Klicka, kolla och lyssna. Foto red 2025 08 15


Lasse tvättar och ett rätt fint skrov visar sig, Foto red 2025 09 14

På rull mot Västanvik där resten - durkar, målning, motormontage mm- skulle göras. Foto red 2025 09 18


Snart framme i Västanvik. Foto red 2025 09 18


Då var lite av återställningen klar. Förlängda grabbräcken på fördäcket, skvättbordet med rör i överkanten.
Foto red 2025 09 18


Provkörningen med vatten gick mindre bra, topplocket läckte på flera ställen.
Toppen planades sakkunnigt och fick en ny topplockspackning från Mats Tägtströms gömmor.
Pump och kylkanaler kollades och med stor förväntan och spänning startade vi motorn.
Efter närmare en timmes gång kunde vi konstatera en bättre, tät och mer lättstartad motor.
Redaktionens första med startmotor! Tryck på bilden för lite körning med kylvatten,

Foto red 2025 10 03





Midskeppsskottet bortskuret Vi satsar på öppen planlösning.
Ny propelleraxeltätning
från de mycket hjälpsamma vännerna på Rodahl Marin i Lidköping
Foto Red  2025 10 18


Skvättborden återställda Foto Red  2025 10 18


Tillbaka.