Tillverkningsnr 255 typ BVV 4 hette Varpbåt 11 senare kallad Plåtniklas
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Fryksdalens Flottningsförening den 5 maj 1955. Längd 4,50 m. Bredd 1,80 m. Båten levererades med en Sefflemotor typ S13 BFV på 5 hkr med tillverkningsnr 9038. Spel typ SM 4 för 8 mm lin Redan 1967 sålde flottningsförening båten till Stig Johansson i Hagfors. Då fanns den vid föreningens verkstad i Oleby där Stig fick tillfälle att provköra båten i samband med köpet. Flottningsföreningen behöll spelet som dellikvid för transporten de sju milen till sjön Knon. Båten var gråmålad som alla Fryksdalens FF:s båtar. Det fanns ingen tillverkningsskylt ombord då båten såldes till Stig, och har nog aldrig funnits men båten är säkert dokumenterad genom köpehandlingen som Lidwallssidan tagit del av. Varpbåt 11 användes i Vägsjön med flera platser, bl.a. Hasslan och Hässlingsjöarna. Båttypen byggdes i 15 ex, alla under 1953 - 55- se denna tabell. Varpbåt 11 är den sist tillverkade av denna typ.
Stig hade båten som fritidsbåt på sjön Knon fram till 1975 då han sålde henne till Bränd-Gustaf, som var åkare i Malung. Båten gick några år i Holm och Kappsjöarna i just trakten av Malung. Efter några år kom båten att hamna på land och köptes av Gustafs grannar, familjen Bygg. Kulmotorn var enligt vissa uppgifter då sönderfrusen och de nya ägarna ersatte den med en luftkyld 1-cylindrig dieselmotor av märket Ducati.
De byggde på ett fördäck och en vindruta. Något år in på 1980-talet såldes båten till Falun och sjön Runn. Där slutade spåren i augusti 2012 efter denna lilla varpbåt, men vi tyckte att båten borde finnas kvar. Vi på Lidwallssidan och Stig Johansson efterlyste tips om båtens vidare öden. Vi blev tämligen omgående tipsade om att båten fanns i Sundborn
Så blev då BVV-4 nr 255 fullständigt kartlagd! Tack alla spanare som har ögonen med sig! Den som köpte båten hette Bror Larsson och bor i Svärdsjö! Båten ligger i Borängesjön, en del av Toftan.
Båten var i behov av upprustning när Bror Larsson köpte men blev en uppskattad fritidsbåt. Bror berättade om en incident sommaren 2012 som dock slutade lyckligt! (Se bilden nedan) Efter en närkontakt med forsen i Sundbornsån, vid Carl Larsson-gården låg båten på sjöbotten i nästan två veckor! Den unge skepparen och de två passagerarna fick sig ett bad, men simmade utan problem i land. Båten kom för nära forsen och när man vände i strömmen tog hon in vatten över relingen. Efter två veckor lyftes båten upp av en bärgningsbil. Hytten hade fått sig en törn, men Ducatimotorn startade direkt med ett nytt batteri! Ducatin, en encylindrig luftkyld heldiesel behandlades nu med upprepade oljebyten! Dynastarten hade klarat badet halvbra, den startar bra men laddningen har tagit stryk. Riktigt dåligt gick det bara för besättningens mobiltelefoner. Ännu 2020 var båten i Brors ägo.
BVV- 4 nr 255 bärgad i Sundborn 2 aug 2012. Stort tack till Johan Bengtshed som förmedlade bilden
Nyinköpt på sjön Knon aug 1967. Då var båten gråmålad. Foto Stig Johansson
Varpbåt 11 på Sjön Knon 1975 Foto Stig Johansson
Varpbåt 11 på Sjön Knon 1975 Foto Stig Johansson
Varpbåt 11 på Sjön Knon 1975 Foto Stig Johansson
Varpbåt 11. Stig bytte färgsättning, kanske inspirerad av flottningsbåtarna på Klarälven som var gröna.
Foto Stig Johansson 1975.
En interiörbild. Äntligen fick vi kunskap hur en BVV-4 såg ut i original, även om spelet saknades. Varpbåt 11 hade ett låsbart utrymme under aktertoften. Tanken satt under sittbrädan av trä i fören. På babordssidan fanns den nedfällbara sittbrädan som verkar vara tillverkad av plåt. Foto Stig Johansson
På Holm- och Kappsjöarna i trakten av Malung innan ombyggnationen. Foto Leif Bygg
Ombyggnationen av Varpbåt 11 i Malung. Så här såg båten ut då hon såldes till Falun runt 1980-84. Foto Leif Bygg
BVV- 4 nr 255 bärgad i Sundborn 2 aug 2012. Ännu år 2020 i Bror Larssons ägo.
Historien om Varpbåts 11:s originalmotor
Sefflemotorn typ S13 BFV på 5 hkr med tillverkningsnr 9038. foto Red 2020 05 04
Redan 2008 på Båtdagen i Rättvik i samband med Classic Car week CCW, träffade red. några personer från Lima som sökte efter DFF båten Otto som gått på flottningen i Västerdalälven därstädes. Det blev samtal om Sefflemotorer i allmänhet och tal om en motor som skulle suttit i motorvarpbåten Sten. I nådens år 2019 ringer en annan person från samma trakt det utmärkta radioprogrammet "Sök och Finn" i Dalaradion och söker efter en motorvarpbåt, denna gång Sten. Red får tips attt ringa upp frågeställaren och då kommer på nytt historien om Stens motor upp som tagits om hand av tidigare flottningsförmannen Bygg Arne och renoverats av honom. Därefter överläts motorn på Sten Jonsson i Lima då den allmänna uppfattning var att motorn kom från just Sten
Vid närmare granskning av Sefflemotorn visade det sig att motornummret överensstämde med Fryksdalens F.F. Varpbåt 11:s motor. En liten Seffle på endast 4/5 hk var inte tillräckligt stark för att driva en båt av Stens storlek Då varvschefen, tillika enda gubben på Wintervarvet nått en aktningsvärd ålder och därför ville leka med mindre Sefflemotorer som inte var så tunga utfördes en bytesaffär och två Sefflemotorer av lite olika storlek bytte ägare.
Dessvärre visade det sig att motorn från Varpbåt 11 var mycket sliten och inte gick igång trots många startförsök och mycket skruvande. När en ägare av en mindre snipa behövde en reservmotor såldes den vidare 2020 till Vätö där delar av den fick bidra till framdriften av en kultbåt i trä.