Tillverkningsnr 255 typ BVV 4 hette Varpbåt 11 senare kallad Plåtniklas

 

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Fryksdalens Flottningsförening den 5 maj 1955. Längd 4,50 m. Bredd 1,80 m. Båten levererades med en Sefflemotor typ S13 BFV på 5 hkr med tillverknings nr 9038. Spel typ SM 4 för 8 mm lina.

BVV- 4 nr 255 bärgad i Sundborn 2 aug 2012. Stort tack till Johan Bengtshed som förmedlade bilden

 

Varpbåt 11 på Sjön Knon 1975 Foto Stig Johansson

Det fanns ingen tillverkningsskylt ombord då båten såldes till Stig, och har nog aldrig funnits men båten är säkert dokumenterad genom köpehandlingen som Lidwallssidan tagit del av. Varpbåt 11 användes i Vägsjön med flera platser, bl.a. Hasslan och Hässlingsjöarna. Båttypen byggdes i 15 ex, alla under 1953 - 55- se denna tabell. Varpbåt 11 är den sist tillverkade av denna typ.

 

Nyinköpt på sjön Knon aug 1967. Då var båten gråmålad. Foto Stig Johansson

Redan 1967 sålde flottningsförening båten till Stig Johansson i Hagfors. Då fanns den vid föreningens verkstad i Oleby där Stig fick tillfälle att provköra båten i samband med köpet. Flottningsföreningen behöll spelet som dellikvid för transporten de sju milen till sjön Knon. Båten var gråmålad som alla Fryksdalens FF:s båtar.

 

Varpbåt 11 på Sjön Knon 1975 Foto Stig Johansson

Stig hade båten som fritidsbåt på sjön Knon fram till 1975 då han sålde henne till Bränd-Gustaf, som var åkare i Malung. Båten gick några år i Holm och Kappsjöarna i just trakten av Malung. Efter några år kom båten att hamna på land och köptes av Gustafs grannar, familjen Bygg. Kulmotorn var enligt vissa uppgifter då sönderfrusen och de nya ägarna ersatte den med en luftkyld 1-cylindrig dieselmotor av märket Ducati.

De byggde på ett fördäck och en vindruta. Något år in på 1980-talet såldes båten till Falun och sjön Runn. Där slutade spåren i augusti 2012 efter denna lilla varpbåt, men vi tyckte att båten borde finnas kvar. Vi på Lidwallssidan och Stig Johansson efterlyste tips om båtens vidare öden.

 

Varpbåt 11 på Sjön Knon 1975 Foto Stig Johansson

 

Varpbåt 11 på Sjön Knon 1975. Stig bytte färgsättning, kanske inspirerad av flottningsbåtarna på Klarälven som var gröna. Foto Stig Johansson 1975.

 

 

En interiörbild. Äntligen fick vi kunskap hur en BVV-4 såg ut i original, även om spelet saknades. Varpbåt 11 hade ett låsbart utrymme under aktertoften. Tanken satt under sittbrädan av trä i fören. På babordssidan fanns den nedfällbara sittbrädan som verkar vara tillverkad av plåt. Foto Stig Johansson

 

På Holm och Kappsjöarna i trakten av Malung innan ombyggnationen. Foto Leif Bygg

Senaste bilden vi har på Varpbåt 11. Så här såg båten ut då hon såldes till Falun runt 1980-84. Foto Leif Bygg

Och som du redan sett på översta bilden visste våra besökare mer!

Så blev då BVV-4 nr 255 fullständigt kartlagd! Tack alla spanare som har ögonen med sig! Den som köpte båten heter Bror Larsson och bor i Svärdsjö! Båten ligger i Borängesjön, en del av Toftan.

Båten var i behov av upprustning när Bror Larsson köpte den men nu är den en uppskattad fritidsbåt. Bror berättar om en incident sommaren 2012 som dock slutade lyckligt! (Se bilden längst upp på sidan). Efter en närkontakt med forsen i Sundbornsån, vid Carl Larsson-gården låg båten på åbotten i nästan två veckor! Den unge skepparen och de två passagerarna  fick sig ett bad, men simmade utan problem i land. Båten kom för nära forsen och när man vände i strömmen tog hon in vatten över relingen.

BVV- 4 nr 255 bärgad i Sundborn 2 aug 2012

Efter två veckor lyftes båten upp av en bärgningsbil. Hytten hade fått sig en törn, men Ducatimotorn startade direkt med ett nytt batteri! Ducatin, en encylindrig luftkyld heldiesel behandlas nu med upprepade oljebyten! Dynastarten hade klarat badet halvbra, den startar bra men laddningen har tagit stryk. Riktigt dåligt gick det bara för besättningens mobiltelefoner.

Tillbaks