Tillverkningsnr 265 typ BV 12 hette Tulka I artistnamn Båtman


Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Holmens Bruks och Fabriks AB i Strängnäs den 25 oktober  1955. Längd 7,50 m. Bredd 2,20 m. Båten hade vid leverans en Sefflemotorn  typ S18 BFV på 20 hkr med motornr. 8906 och var utrustad med varpspel av typen SM 10. Båten var försedd med styrhytt och var byggd i 4 mm plåt men i bogen 5 mm. Hur båten kom till Holmens bruk känner vi inte till men på bilderna nedan är hon vid papperbruket  Hallstavik. Vi vet inte heller när tändkulemotorn byttes mot en 2 cylindrig BM diesel men det ses på bilderna nedan att kulmotor är ersatt. I en utredning daterad den 26 april 1970 om varpbåtarna vid pappersbruket  beskrivs Varpbåt I som varande i dåligt skick. Det förslås att hon skall nödrustas och behållas tills Varpbåt III är renoverad med bland annat ny motor.  Troligt är att nr 265 skrotades under första delen av 1970-talet.


 

Tulka I på land innan hon fick kölkylning i just Tulka foto Bernt Fogelberg 1964-10-05

Tulka I i Tulka, Edeboviken I bakgrunden ses aktern på pråmen Loddby 11 foto Bernt Fogelberg 1967-07-29

Tulka I i Tulka, Edeboviken 1967 07 29 Kör gör "Tulka-Valle Eriksson "Vid fototillfället rangeras buntat timmer. Bränsletanken sitter på baksidan av styrhytten och man använder faktiskt spelvajern. Foto Bernt Fogelbergs samling i SMM: fotoarkiv.

 

Varpbåtarna vid Hallsta. 1968-07-28 i bakgrunden Tulka I. Närmast Tulka II som troligen är byggd på Rossön  foto Bernt Fogelberg

Alla tre varpbåtarna vid Hallsta. 1968-07-28 Tulka I med namnet påmålat. I mitten Tulka II , byggd på Rossöns mekanika verkstad ÅFF  Till höger skymtar hytten på Tulka III nr 569 foto Bernt Fogelberg

Har du mer kunskap om denna båt hör gärna av dig till redaktionen   

Tillbaks