Tillverkningsnr 273 typ BVB 10
Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Göta Kanal AB i februari 1956. Längd 6,50 m. Bredd 2,20 m. I orginal Seffle 15 hkr tändkulemotor typ S17 BF med motornummer 9195. Båten är en rätt sen BV 10 nr 273 och har haft samma ägare sedan den beställdes. Den levererades med bogserkrok. Den används som arbetsbåt i dockan i Sjötorp och arbeten på Göta Kanal i närområdet, och föreföll vara i utmärkt skick.
Sefflemotorn drev båten ända till 1983. Den fanns i en annan Lidwallsbåt BV 15 nr 17 2007 i Sjötorp, som är en riktig knutpunkt för Göta kanal. Här finns värdshus, underhållsverkstad för både slussar och mindre broar och här fanns Sjötorps motorsamling, som var ett trevlig utflyktsmål. På kajen stod en stor körbar två cylindrig Sefflemotor och inne i museet fanns många veteranmotorer och mycken kanalhistoria.
Det var trevligt med en Lidwallsbåt som fortfarande användes på samma sätt som när hon byggdes och på samma faravtten. Dessvärre blev motorsamlingen inför 2010 års säsong skingrad.
När reaktionen besökte Sjötorp i oktober 2021 meddelades att kanalbolaget hade båten kvar med att hon inte brukats de senaste åren och fanns nu innomhus i bolagets förråd
Den sista lastförande kanalbåten Svanefjord passerar en ny broklaff dragen av Göta Kanalbolagets två Lidwallsbåtar
Bv 15 nr 58 och BVV 10 nr 273. Foto Janne Moberg 1992 i närheten av Töreboda.
Sjötorps varv Foto P. Gadd 2003 09 11
Med styrhytt på Sjötorps varv och en luftkyld Lister motor. Foto P. Gadd 2003 09 11
Båtens originalmaskin satt 2007 i BV 15 nr 17 Foto Red 2007 05 30
Båten har återfått sin ursprungliga skepnad. Foto Red 2007 05 30
Listermotorn och modern hydraulstyrning Foto Red 2007 05 30
I Sjötorp utanför kanalbolagets verkstad Foto Red 2007 05 30