Tillverkningsnr 695 typ Ferrina 90 hette Carmela nu Nilla
Lidwalls Verkstads AB levererade denna Ferrina 90 till Lennart Hjalmarsson i Saltsjöbaden i november 1973. Längd 9,00 bredd 2,75 m Motorn var en Volvo Penta typ AQD 32 / 270 Båten var således byggd för Aquamaticdrev. Den levererades som halvfabrikat, blästrad och grundmålad.
En av våra ständigt vakna spanare Martin Nordesjö såg en Lidwallsbåt från bilfönstret i Finsviksstrand norr om Härnösand 2016, stannade och sköt från höften med telefonen. Han hann konstatera att båten hade riktiga pollare och så var jakten igång. Identifieringen byggde på uppgifter från dåvarande ägare, tillverkningskortet och uteslutningsmetoden.
Ett ögonblicks uppmärksamhet och slump. Ytterligare en Ferrina har hittats Foto Martin Nordesjö 2016 07 07
Kända linjer. Foto Martin Nordesjö 2016 07 07
Red fick rätt snart kontakt med ägarna Bo Mårthen och Ing-Marie Svensson, även detta genom Martin. De berättade att de köpt båten för ca tio år sedan av Ulf Gidlund som i sin tur hade köpt av en okänd person i Härnösand runt år 2000. Båten var då i dåligt skick och hade legat i marvatten. Ulf gjorde en betydande upprustning och sålde alltså vidare till Bo Mårthen och Ing-Marie Svensson. De sände oss bilder på Carmela som sjösattes några dagar efter att Martin passerat. Ägarparet hade tidigare en fritidsbåt i trä och Lidwallsbåten fick överta dess namn.
Foto genom Ing-Marie Svensson juil 2016
Foto genom Ing-Marie Svensson juil 2016
Foto genom Ing-Marie Svensson juil 2016
Hej Red
Tack för dina mail, och vimpeln som nu sitter i vår lilla mast. Nu äntligen har vi fått bilderna. Vi har även mätt båten och vi får dessa siffror- 9,12 x 2,67. Kanske är de ej exakta, men närapå. Bredden är tagen bakom sidofönstren. Vår maskin är en 6 cylindrig Bedfordmotor. Underbar gång med en marchfart av 7 knop .Våra resor går mest runt Härnösand och Höga Kusten. Vi är medlemmar i Härnösands segelsällskap som är Sveriges näst äldsta efter det Kungliga. Vi önskar dig en fortsatt skön sommar, och kommer att besöka er fina hemsida många gånger.
Bo Mårthen & Ing-Marie SvenssonRedaktionen gladdes åt en ny trevlig kontakt med nöjda Lidwallsbåtägare, glada för Martins vakna öga och glada för ännu en upphittad Ferrina 90.
I mars 2019 tog saken en ny vändning. Ing-Marie mailade redaktionen och gav oss det sorgliga beskedet att maken avlidit i januari. Detta betydde att Carmela behövde säljas. Ing-Marie var mycket mån om att hitta en entusiast som ville ta hand om båten och fortsätta att vårda och glädjas åt båten. För det ville hon ha vår hjälp. I Härnösand såg hon inga lämpliga alternativ för båten. Vi lovade att efterhöra i vår läsekrets innan båten som plan B skulle hamna på Blocket.
Sedan en tid visste vi att Gunilla och Per Daniels i Insjön sökte ett mera komfortabelt komplement till BV 12 nr 258 LOKE. Familjens hundar ville t.ex inte gå ombord, ljud och luktsensationerna kan möjligen ha bidragit negativt till deras upplevelse.Vi förmedlade kontakten, köpare och säljare möttes, ömsesidigt tycke uppstod, för båten och för nya ägarparet. Ing-Marie kände att Gunilla och Per var perfekta att föra hennes och Mårthens verk vidare.
Vi vet ju alla att en båt är så mycket mer än skrov och motor. Det är också härliga minnen av kärlek, glädje och äventyr. I maj 2019 inleddes ett nytt kapitel i Carmelas historia. Tomberg fick hämta henne och ta hem henne till Insjön.
Lastning Härnösand. Jocke Thedin på Tombergs har gjort det förr. Pollarna pallar! Foto Ingmarie Boström Svensson 2019 05 01
Så hamnade hon slutligen i hemmahamnen bredvid systerfartyget Nr 737 Doj-Doj som ägs av Pers bror Lars Daniels. Nytt namn blir NILLA. Foto David Karlberg 2019 07 28
Nedför Österdalälven vid Ålsgrådan . Foto Tony Nordesjö 2021 06 25
Nilla på väg uppströms Österdalälven för en tur på Siljan. Foto Red 2021 07 24
Och åter i kvällning mot hemma hamnen. Foto Red 2021 07 24