Okänd  101 typ Ferrina 27

Lidwalls Verkstads AB tillverkade troligen denna snabbgående arbetsbåt som halvfabrikat till okänd kund 1978 -79 .  Längd 7,8 m. Bredd 2,75 m. Motorn, en Volvo Penta AQD 40/280 på 135 hkr. med tillverkningsnr 12756 skall vara från 1979. Vid den tidpunkten hade inte längre liggarna samma vattentäta standard som tidigare. Vi kan inte hitta någon notering i tillverkningslistorna.  Det var jobbiga år för båttillverkningen, firman hade t.ex rekonstruerats och bytt ägare i närtid.

Denna båt kommer från Ing. Richardssons ritstift och ruffen är klart Ferrina 90-inspirerad. Skrovtypen återfinns också på de båda snabbgående hamnarbetsbåtarna nr 789 och nr 791. Lidwalls saknade ju egen båtkonstruktörskompetens när Gösta och Sigvard Lidwall hade lämnat och i Kjell Richardsson såg man en bra samarbetspartner. När Richardssons företag, Riwall i Sjötorp något år senare vann en upphandling av ytterligare militärarbetsbåtar i konkurrens med Lidwalls så svalnade dock intresset väsentligt. Ytterligare båtar byggdes efter Richardssons ritning av andra. Sannolikt är denna båt byggd av en privatperson i Fagersta enligt en omfattande forskningsinsats våren 2018. Givetvis vill vi veta mer om denna fina båt även om det är som vi tror att hon inte byggts i Övermo.

Foto Emil Nilsson 2014

Vi har spårat tillbaka i ägarkedjan och hamnat i Smedjebacken runt millenieskiftet. Det vi vet är att dåvarande ägaren hade ett åkeri för att den som då köpte båten, Henrik Dabrowski förhandlade till sig frakten till Stockholm. Hon sjösattes hos Sey-Rayhandlaren under Skanstullsbron och fick också sin vinterservice gjord där så länge Dabrowski ägde båten. Hemmahamn blev Svindersviken i Nacka. En mycket uppskattad båt som gick prickfritt enligt ägaren.

Båten såldes sen någon gång runt 2013-14 till Emil Nilsson i Tomelilla. Den var då målad i en ljusgrå nyans med röd vattenlinjen. Vi fick kännedom om båten via en annons på Blocket i Januari 2015 då Emil sålde båten . I annonsen  hade båten orginalmotorn kvar, var i behov av lite handpåläggning inredningsmässigt men av bilderna framgick att det är en snygg och trevlig båt.

Redan i början av februari 2015 kom nästa glada nyhet, båten var såld till Anders Grantz och tre av hans vänner i Lomma. Vi fick också nedanstående interiörbilder. Annonsen verkade ha haft rätt, en trevlig och välbyggd liten båt i behov av lite kärlek.

 

Redaktionen har ingen erfarenhet av båttypen men det faktum att skrovet är påbyggt 0,5 meter i aktern och därtill trimplan på var sida om drevet kan tyda på att sjöegenskaperna efter att båten färdigställts har krävt denna modifiering.  Foto Emil Nilsson 2014

Foto Emil Nilsson 2014

Doghouse med rejäl kommandobrygga och kartbord. Toa under? Foto Anders Grantz 2015 01 31

Pentryt i doghouse, bästa stället enligt red. En air av 70-tal. Foto Anders Grantz 2015 01 31

 

Inför säsongen 2017 var det Blocketdags igen. Redaktionen fick några frågor om bl.a försäkring och en fin kontakt med en seriös spekulant, Göran Henriksson i Malmö. Vi torde ha varit till någon hjälp, i mitten av juli fick vi utlovade bilder från premiärturen! Roligt att en fin Ferrina hittar ännu en ny ägare!

Nye kapten kör in i Turbinhamnen. Gasten har mannat fördäcket, redo för tilläggning Foto Anita Henriksson Thorsén 2017 07 21 

Pryder sin kajplats i Turbinhamnen Västra Hamnen Malmö Foto Göran Henriksson 2017 07 30

Göran Henriksson skickade ovanstående fina bilder och också några frågor runt ursprunget. Vi djupdök i arkivet efter fakta om  Ferrina 27 nr 778 eftersom vi länge trott att detta var den båten. Men där gick vi på en rejäl grynna! Ljusterö Eltjänst hade förvisso köpt en Ferrina 27 men det var en helt annan båt, lika motor men ett annat tillverkningsnummer. Då blev denna båt Okänd 101. Eftersom vi inte har funnit noteringar på mer än två Richardsson-Ferrinor blev det dessutom en över. En mycket fruktbar kontakt med Karin Richardsson, Kjells änka gav vid handen att de inte tillverkat några egna exemplar av denna typ. Diverse kontakter med Volvo Penta gav inga ledtrådar betr. leveransadress på motorn. Det finns en också en typnotering 699 SB 112 som vi fått av Emil Nilsson som vi ännu inte har kunnat tolka betydelsen av.
Spaningarna fortsätter. Nu i trakten av Smedjebacken. Vad vet du?

Tillbaks