Tillverkningsnr 778 typ Ferrina 27

Lidwalls Verkstads AB levererade denna snabbgående arbetsbåt som 3/4-fabrikat till Ljusterö Eltjänst Linanäs i april 1978. Längd 7,8 m. Bredd 2,75 m. Motor Volvo Penta AQD 40/280 på 135 hkr. Bilderna från provkörningen återfanns i en fotopåse med påskrift Kabinbåten Ljusterö i Lidwalls arkiv.

1978 tillverkades 8 st båtar, fem av dessa var Ferrina 31, en var Ferrina 34. Denna båt som var mindre och mera lättdriven än dessa Rosenbaumkonstruktioner och kom från Ing. Richardssons ritstift. Det var den var den tredje av dessa båtar som oss veterligen byggdes av Lidwalls. De andra var tillvnr 653 1970 och tillvnr 750 1976. Det var således i eran Knutz & Park som man tog in externa konstruktörer som Richardsson och Rosenbaum.




Praktiska prov på Österdalälven  Foto i Leksands Lokalhistoriska arkiv april 1978

Praktiska prov på Österdalälven  Foto i Leksands Lokalhistoriska arkiv april 1978

Just denna båt har samma skrov som de två andra men ruffen är klart mera Ferrina 90-inspirerad. Detta skrov återfinns också på de båda snabbgående hamnarbetsbåtarna nr 789 och nr 791. Lidwalls saknade ju egen båtkonstruktörsrkompetens när Gösta och Sigvard Lidwall hade lämnat och i Kjell Richardsson såg man en bra samarbetspartner. När Richardssons företag -  Riwall i Sjötorp -  något år senare vann en upphandling av ytterligare militärarbetsbåtar i konkurrens med Lidwalls så svalnade intresset väsentligt. Ytterligare båtar byggdes sannolikt av Richardsson själv på samma ritning.

Richardsson utbredningsritning för  nr 778 väl använd på verkstaden.  Leksands Lokalhistoriska arkiv 



Riwall ritning med modifierad styrhytt. Leksands Lokalhistoriska arkiv

Orderbekräftelse på motorbeställningen till 778  Leksands Lokalhistoriska arkiv

 Vi vet att Ljusterö Eltjänst sålde båten till ett företag som handlade med trädgårdsmaskiner i Vettershaga i Roslagen i slutet av 90-talet men sedan dess är hon "försvunnen". Tidigare ägaren Hans G. Ljusterö Eltjänst  har berättat för red. att den nya ägare modifierade styrhytten men vi har inte sett några bilder på detta. Alla tips till redaktionen är ytterst välkomna


Tidigare trodde vi att denna båt var samma individ som okänd nr 101 men då vi inte har hela ägarkedjan klar måste vi forska vidare i denna fråga. Dessutom stämmer inte motornumret på okänd nr 101 med de anteckningar som finns om Nr 778 i Lidwallsarkiv. Se foto ovan.

 



Tillbaks