Tillverkningsnr 653 typ Ferrina 26 heter nu Peggy Blue

Lidwalls Verkstads AB levererade denna Ferrina till Statens Vägverk den 8 maj 1970. Leveransadress Kalmar. Längd 7,80 m. Bredd 2,75 m. Motor AQ 32 A på 94 hkr med Aquamatic 250 D-drev. Båten levererades fullt utrustad.
Båten var troligen avsedd som inspektionsbåt för Ölandsbron dit verkstaden tidigare levererat flera omtyckta arbetsbåtar. Totalvikten vid leverans var ca 2 500 kg utan bränsle. Hon var byggd efter ritningar från Rickardssons i Sjötorp som Lidwalls sen länge samarbetat med.

Det framgår av våra handlingar att när båten testkördes i Siljan med en 15 x15 tums propeller var farten 9 knop vid 3 900 varv / min. 

Dags för sjösättning och provkörning maj 1970. Foto från Leksands lokalhistoriska arkiv genom Lars Jönses.

Dags för sjösättning och provkörning maj 1970. Det är en helg då inga stockar ligger i flottleden närmast länsen. I bakgrunden ses Crewbåten nr 648 Confindence. Foto från Leksands lokalhistoriska arkiv genom Lars Jönses.

Sjösatt blank och fin. Durken skyddad av pappkartonger. Från höger; Henning Knutz, beställaren och Gösta Lidwall. Foto från Leksands lokalhistoriska arkiv genom Lars Jönses.

 

Också ut på sjön för att testa maj 1970. Från höger; beställaren, Gösta Lidwall och föraren som kan vara Lasse Modigs. Foto från Leksands lokalhistoriska arkiv genom Lars Jönses.

 

Båten har haft flera ägare sedan dess. Vi känner inte till hur länge den var i statlig ägo. På leveranskortet står antecknat en Harald Svensson i Växjö som ägare efter Vägverket. Vi hittade båten på hemsidan maringuiden.se. Där framgår att den första åren på 2000-talet fanns i Blekinge och att den sedan 2007 är hemma i Västerås. Vi tog kontakt med nuvarande ägare Richard Bourke som med hjälp av motornumret kunde fastställa identiteten. Han köpte båten i stockholmstrakten 2007 och sände oss genast bilderna på båten som ni kan se nedan Sedan 2009 har båten en Volvo Penta AQD 40A på 138 hk och drevet är en Penta 280 DP. Hon marchar idag 11 knop och toppar 15.

Lidwall har byggt ytterligare två Ferrina 26 på en likartad ritning från Rickardsson - nr 750 byggd 1977 till Öregrund med en Fordmotor och nr 778 från 1978 beställd av Ljusterö Eltjänst. Ytterligare en likadan båt dök upp via Blocket i Västergötland. Den var inte byggd på Lidwalls, vi tror att Richardsson i Sjötorp fortsatte att bygga på ritningen efter att Lidwalls försvunnit från marknaden.

Båten har varit till salu då Richard Bourke skaffade sig en större stålbåt. Nöjd ny ägare blev 2021 Erik Hallstensson. Det är hans första båt men han beskriver lyriskt känslan på vår facebooksgrupp Lidwallsbåtar. Båten blir kvar i Västerås.

I hemmahamnen Foto Richard Bourke 2007 07 11

Gamla motorn Foto Richard Bourke 2009 07 11

Foto Richard Bourke 2012 08 19

Foto Richard Bourke 2012 08 19

Foto Richard Bourke 2013 06 14

Vid klubbholmen. Foto Richard Bourke 2016 10 05

I Västerås hamn Foto Richard Bourke 2016 10 05

I Västerås hamn Foto Richard Bourke 2016 10 05

Med Västerås i bakgrunden. Foto Richard Bourke 2016 10 05

Båten fick en skrovskada i höststormen men " Skrovet nymålat å Peggy e tillbaka i sjön !! Nu kan sommaren börja" skriven och fotar Richard Bourke 2017 05 10

Åter i sitt rätta blå Foto Richard Bourke 2017 05 10




Så här ser hon ut under. Foto Richard Bourke 2017 10 26



Spegel, spegel i bordet där, Säg mig vem som vackrast i..   
Foto Richard Bourke 2018 05 13



I år kör vi med röd snobbrand!
Foto Richard Bourke 2018 05 13



Så var sommaren 2019 till ända. Bara upptagningen kvar. Foto Richard Bourke 2019 09 27

En fin båt till salu. Hon fick ny ägare och blev kvar i Västerås. Foto Richard Bourke 2020 08 26

Sjösättning och början på en ny era. Foto Erik Hallstensson. 2021 05 23

Tillbaks