Tillverkningsnr 281 typ BV 12 hette Iris

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Rottneros bruk i Rottneros den 16 maj 1956. Längd 7,00 m. Bredd 2,20 m. Båten hade en Bolinder Munktell-motor Typ 1052 -57 på 23 hkr med elstart och var utrustad med varpspel typ SM 10. Båten hade vid beställningen en styrhytt och var byggd med isbrytarstäv

I senaste färgsättningen. Vilken pärla - från sjöfartsdagen i Sunne 2011. Foto Håkan Larsson.

Den Nyare Båten Foto Håkan Larsson

Håkan Larsson som tagit bilden skriver

"Våren 1981 hade Rottneros bruk en varpbåt som kallades ”den nyare båten”. Jag vet ingenting om denna men har hört att den skulle vara försedd med en BM 1052. Det är åtminstone ingen Lidwalls BVV 10 men är det möjligen en BV 12 ? "

 

Vid bryggan i Rottneros, fortfarande i tjänst. En Lidwalls strömbildare i bakgrunden. Foto Nils-Erik Engdal 2003

Håkan hade helt rätt, det är en BV 12, men vart har båten tagit vägen? Bara någar timmar efter att vi publicerat den kom svaret och en toppen fin bild från Nils-Erik Engdal. Han skriver:

" Nu till varpbåten vid Rottneros bruk som du undrar över på Lidwalls-sidan. 2003 var jag till min svåger Per-Olof Andersson i Rottneros för att åka en tur på Fryken med Malviken nr 164, Efter det så gjorde vi sväng till bruket o till dammen där dom lagrar en del av massaveden. Där låg det en varpbåt vid bryggan med en bm 1052-motor. Jag ringde honom förut o kollade om båten var kvar vid bruket, men tyvärr så har bruket slutat att lagra massaveden i vattnet så båten såldes till några privatpersoner. Troligen hamnade den i Stöpafors eller i Lysvik norr om Sunne enligt Per-Olof. Kanske var den här båten den sista i Sverige som sysslade med virkeshanterig i vatten?? Skickar en bild på båten taget 2003."

Får man ett så upplysande brev är det bara att lägga ut. Red tackar för brev o bild. Dessutom är det dubbelt Lidwallsprodukter på bilden; en Lidwalls strömbildare i bakgrunden.

Och den redaktionella glädjen var inte slut där, 2010- 03 -09 kom ett e-brev från den nuvaranade ägaren.

Hej

Tack för en en bra sida, läser den ofta. Jag hade tänkt höra av mig tidigare men så dyker plötsligt NR 281 upp på er sida. Jag köpte båten av Rottneros bruk hösten 2009 då sjöhanteringen upphört. Båten saknar tillverkningsskylt. Den försvann troligen vid någon ommålning. Jag förstod att det var en BV 12 efter att ha läst på er sida, men var ej säker på att 1052:an var orginal. Jag har länge varit intresserad av gamla bogser- och varpbåtar. Jag körde NR:721 på dåvarande Lerans såg, under några år, kanske därav intresset. Om ni har någon mer information om 281:an delar jag den gärna. Jag har för avsikt att behålla båten i orginalskick. Tänkte jag blästra och måla båten till våren och under sommaren ska den förhoppningsvis gå på Frykensjöarna. Det finns många historier om denna båt, kan återkomma med det och bilder senare. Båten är i skick som på nedre bilden på eran sida förutom färgen.

 Hälsningar  Patrik Bergström

Iris på sjöfartsdagen i Sunne 2011. I bakgrunden med baldakin tak ses Karlbergs ångslup Smulan och på ingående BVV 10 nr 164 Malviken. Red har bevistat denna trevliga båtdag en gång men 2014 var troligen sista året. Foto Håkan Larsson.

Iris på sjöfartsdagen i Sunne 2011.Foto Lars Larsson.

Efter en hel del bogseringar 2016 är det dags för motorrenovering som vår fotograf och meddelare Patrik Bergström själv utför. Foto september 2016

Bogsering av ponton, numer flytande brygga på Fryken. Notera gärna det handdrivna bogserspelet, även det av Lidwallsmärke. Foto Patrik Bergström 2016 07 08

Tillbaks