Nödlösning eller en nystart?
Se nedan!
2020 var ett annorlunda år. Covid 19-pandemin drabbade allt och alla. Folk höll sig undan, evenemang ställdes in för att nu inte tala om alla hälsoeffekter. Lidwallsbåtens dag, en kär tradition sen många år brukade ju samla många intresserade åskådare på Kajen i Leksand. Långt över de tillåtna 50. Detta år kändes det ogörligt. Redaktionen visste vilket intresse det fanns bland alla Lidwallsbåtsägare, vilken höjdpunkt detta blivit på båtåret.
Lösningen blev en notis på vår Facebooksida där vi berättade att redaktionen avsåg att göra en tur på Österdalälven med utgångspunkt från Övermo Varv. Intresserade erbjöds att följa med i egna Lidwalls- och DFF båtar med eget ansvar för hygienen ombord. Vidare flaggade vi för att vi tänkte grilla efter avslutad färd. Det enda vi med säkerhet visste var att vi själva skulle få vädra våra egna båtar.
Redan vid sjösättningen av vår BV 4 nr 293
VB 13 tändes ett hopp att vi inte skulle bli ensamma!
Gubbarna Jobs kom med BV 15 nr 503 TUFFE som
varit på land hela sommaren. Foto Red 2020 07 31
Rolans Bränds fantastiska ångslup i trä var med bland all plåt och
alla dieselmotorer.
I tidernas begynnelse gick hon som flottningsbåt på Rogsjön. Nu
hittrailad från Bjursås, dagen till ära
Redaktionen hedrad av hennes nobla närvaro! Foto
Christer Samuelsson
Ett mycket imponerade hantverk. Foto Christer Samuelsson
Familjen Swan Karlsson kom från Kristinehamn. F-rederiet hade en
båt över- nr 142 Fabbe - som de tacksamt
disponerade.
På hemmaplan kör man annars sin topprenoverade BV
15 nr 177 STOR-OTTO Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson
Redaktionens nyhet för året var SV 4 nr 293 Varpbåt 13 ursprungligen från Frykensjöarna. Foto Christer Samuelsson
Så kom vår mest långväga gäst i år. DFF båten Hovran. Foto Christer Samuelsson
Under tiden startade redaktionen upp
nr 254 Sigvard.
Båten som blev upphov till både hemsidan och fördjupad kunskap om
båtrenovering. Foto Christer Samuelsson
Dagens överraskning var den nydonade DFF båten HOVRAN
som Ove Gustafsson från Stora Skedvi medförde på lastbilsflaket.
Han hade ägt den i tre månader och nu var det dags för premiär i
sociteten. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson
Tony tog hand om reds. BVB 5 nr 259 Klacken. Foto Christer Samuelsson
Tre flottningsbåtar. En SV 3, en BVV 10 och en BVB 5. Alla
renoverade under de senaste 10 åren.
Foto Christer Samuelsson
BVF 10 nr 1 Laggen. Förstlingen back too basic Foto Christer Samuelsson
En kort BV 15 nr 503 Tuffe gjorde sin debut 2020. Foto Christer Samuelsson
F-rederiets Fanny nr 187 . Så här snygg kan en BV 15 bli med rätt handlag. Foto Christer Samuelsson
Fina Lina BV 4 nr 232, dagens dambåt med Ann-Britt vid rodret. Foto Chriter Samuelsson
Kl 13 bar det av uppför älven. Konvojkapten var Lars Daniels i Högsjöbåten nr 737 DOJ DOJ Foto Malin Nordström
Tillverkningsnr 1 BVF 10 LAGGEN, nyss lättad på sin akterhytt.
Kapten Lind är också märkbart lättad över att ha gått för egen maskin från Rälta. Foto Malin Nordström
BVV 10 nr 254 SIGVARD i högform. Låringsvis om babord Ferrina 90 nr 637 LISA Foto Malin Nordström
BV 5 nr 260 JIM på sin egen bakgård. Foto Malin Nordström
BV 15 nr 503 TUFFE fick last av åksugna Lidwallsbåtsägare som kommit båtlösa.
Anders Dahlman fick inte med sig sin BV 4 nr 720 VAN. Redaktionen agerade skeppsmäklare och alla fick trivas! Foto Malin Nordström
Redaktören framför SV 3 nr 293 VB 13 med last av vår hovfotograf Christer Samuelsson. Foto En annan redaktör
Efter en spontan defilering på Österdalälven vände deltagarna vid kyrkgrundet och återvände mot sjöfartsmetropolen Leksands Noret. Foto Red.
Tretal i damer i en järnlady. Alternativa färdmedel erbjöds men de föredrog alla tre Albinmaskineriet framför Lister och Seffle
Fina Lina BV 4 nr 232 Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson
Här kom Rolans Bränds fantastiska ångslup som i tidernas
begynnelse gått på Rogsjön som flottningsbåt.
Foto Ann-Britt Gudmundsson
Nu blev det en välförtjänt kaffepaus. Ledarbåten Doj
Doj med Lars Daniels bildade skola med stävtillägg vid Bretten
Foto red
Lite längre uppströms fann ett antal timmerdragare sin tillfälliga hamn.
Förenade bl.a av oviljan att stänga av maskinerna. Foto red
Ett studium av häckar på BVV båtar, sent byggda Nr 254 Sigvard, Nr 142 Fabbe, Den första flatbottnade nr 1 Laggen och den förlängda nr 260 Jim Foto Christer Samuelsson
Många vackra manöver utfördes. Alla med full säkerhet och hygien. Foto Red
Kaffeverandan Klacken med besättning. Fotot Red
Den minsta deltagande plåtbåten var denna oidentifierad farkost. Räddad av Per Jonsson och försedd med en liten Lister. Foto Red
Men kaffet tog slut och sällskapet anträdde med behörigt avstånd återfärden mot alltings vagga i Övermo by.
Faktum är att dessa båda högsjöskönheter inte ens deltog i konvojen p.g.a personalbrist. Så behöriga besökare är välkomna till ett annat år! Foto red
Den avslutande grillkvällen blev klimax på en bra dag i fint väder. Foto Red
På Övermo bys fina grill florerade alla sorter och inriktningar. Snyggt och gott
Allvarsamma grilloperatörer rörde och snurrade. Gott, lokalproducerat, nyttigt och grönt. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson
Natti Natti för denna gång. Red ser fram mot framtida öfningar Foto
Christer Samuelsson